Pentru a impulsiona administrația să publice din oficiu informații de interes public sau, la cerere, să comunice cât mai mult în mediul online, Ministerul pentru Consultare Publică și Dialog Civic (MCPDC) a inițiat modificarea și completarea Normelor metodologice de aplicare a Legii nr. 544/2001 privind liberul acces la informațiile de interes public normelor metodologice.
Propunerea de modificare a Normelor de aplicare a legii nr. 544 uniformizează (după ce în ultimii 15 ani, între Lege și Norme au existat neconcordanțe) practica de calculare a termenelor maximale până la care instituțiile sunt obligate să furnizeze informații de interes public. Conform noii reglementări, termenele stabilite se calculează de la data înregistrării solicitării, fără a fi luate în calcul ziua de la care începe să curgă termenul, nici ziua când acesta se împlinește. Atunci când ultima zi a unui termen cade într-o zi nelucrătoare, termenul se prelungește până la prima zi lucrătoare care urmează. În cazul în care solicitarea nu se încadrează în competențele instituției sau autorității publice, în termen de 5 zile de la înregistrare, structurile sau persoanele responsabile de informarea publică transmit solicitarea către instituțiile sau autoritățile competente în același timp informând solicitantul.
Proiectul de modificare inițiat de MCPDC stabilește, ca răspuns la numeroase situații din practică în care instituțiile solicitau sume prohibitive pentru a pune la dispoziție cetățenilor informații de interes public, un reper maximal pentru costul copierii unei pagini din documentele de interes public solicitate, raportat la 0,005 din salariul minim, insistând însă ca informațiile să fie cu prioritate afișate în mod pro-activ pentru informarea publicului pentru evitarea perceperii unor sume de la solicitant. Legislația în materia transparenței adresează un drept fundamental al cetățenilor.
Modificările aprobate astăzi de Guvern pun la dispoziția administrației dar și cetățenilor formulare-tip pentru, de exemplu, redactarea solicitărilor sau a reclamațiilor administrative, pentru redactarea rapoartelor anuale de aplicare a legii nr. 544/2001, etc. Toate aceste formulare vor fi afișate vizibil în paginile de internet ale instituțiilor/autorităților. Utilizarea acestor formulare de către solicitant este, însă, facultativă, transmiterea unei solicitări într-o altă formă neconstituind motiv de refuz al accesului la informațiile publice.
După un amplu proces de consultare publică derulat în ultimele luni (10 dezbateri/consultări publice în București și în țară în care au fost implicați peste 180 de reprezentanți ai societății civile, grup d lucru interministerial format de MCPDC cu specialiști din executivul central) MCPDC a optat pentru a interveni asupra Normelor metodologice ale Legii, constatând că tipologia problemelor din practică se referă la aspecte reglementate de Normele legii nr. 544/2001.
”Informațiile solicitate vor fi comunicate pe suportul dorit de solicitant, în toate cazurile când este posibil, fiind descurajată astfel practica condiționării comunicării răspunsului pe format de hârtie, cu un cost în sarcina solicitantului. În cazul în care informația publică este solicitată pe hârtie, este stabilită modalitatea de calcul a costului serviciului de copiere, care nu poate depăși 0,05% din salariul minim pe economie calculat per pagină. De asemenea, se introduce posibilitatea achitării acestor costuri și prin alte sisteme de plată, nu doar în numerar”, a declarat în timpul ședinței de Guvern ministrul Violeta Alexandru.
Atât rapoartele societății civile realizate periodic de la intrarea în vigoare a legislației transparenței cât și evaluările autorităților centrale cu atribuții în urmărirea impactului acesteia, au indicat următoarele disfuncționalități de aplicare: creșterea cu 50% a numărului de litigii de la nivelul anului 2014 la anul 2015, abuzuri în stabilirea costului serviciului de copiere (18 lei/pagină Drobeta Turnu Severin).