România a rămas și anul trecut țara cu cel mai mare număr de decese rutiere la un milion de locuitori (95), aproape dublu față de media de 51,5 decese înregistrată la nivelul Uniunii Europene (UE), chiar dacă comparativ cu anul 2010 în România numărul deceselor a scăzut cu 21%, arată statisticile pentru 2015 privind securitatea rutieră, publicate joi de Comisia Europeană.
Conform acestor statistici, anul trecut un număr de 26.000 de persoane și-au pierdut viața pe drumurile din UE, cu 5.500 mai puține decât în 2010. Cu toate acestea, la nivelul UE, nu se observa nicio ameliorare față de situația din 2014. În plus, Comisia estimează ca 135.000 de persoane au suferit accidente grave pe drumurile din UE. Costul social (reabilitare, asistența medicală, daune materiale etc.) generat de decesele și de vătămările corporale survenite ca urmare a accidentelor rutiere este estimat la cel puțin 100 de miliarde de euro.
„Numărul deceselor sau al vătămărilor corporale grave este întotdeauna prea mare. În ultimele decenii, am obținut rezultate impresionante în ceea ce privește reducerea accidentelor rutiere, însă stagnarea actuală este alarmantă. Dacă Europa dorește să își atingă obiectivul de înjumătățire a numărului accidentelor rutiere până în 2020, mai rămân încă multe de făcut. Invit statele membre să-și intensifice eforturile în direcția aplicării legislației și a sensibilizării cetățenilor. Deși costul acestor eforturi este considerabil, el este totuși nesemnificativ în comparație cu costul social de 100 de miliarde de euro generat de decesele și de vătămările corporale survenite ca urmare a accidentelor rutiere”, a declarat Comisarul european pentru Transporturi, Violeta Bulc.
În 2015, rata medie a deceselor în traficul rutier din UE a fost de 51,5 la un milion de locuitori, similară cu cea din ultimii doi ani. Aceasta încetinire de ritm, care urmează după o reducere semnificativa de 8 % în 2012 și 2013, este cauzata de mai mulți factori, cum ar fi o interacțiune mai mare, în orașele europene, între utilizatorii rutieri neprotejați și cei motorizați. De asemenea, utilizatorii vulnerabili ai drumurilor (pietoni, bicicliști etc.) reprezintă o mare parte dintre cele 135.000 de persoane accidentate potrivit estimărilor Comisiei. De precizat că este prima data când Comisia publica o astfel de cifră, întrucât statele membre au început să raporteze date comparabile și fiabile cu privire la accidentele rutiere grave.
Pentru a pregăti calea către automatizare și către o mai bună gestionare a traficului rutier, Comisia își propune să elaboreze, în a doua jumătate a anului 2016, un plan general privind implementarea unor sisteme de transport inteligente (STI) capabile să coopereze, adică să realizeze o comunicare bidirecțională între vehicule, între acestea și infrastructurile rutiere, precum și între infrastructurile rutiere. Aceste sisteme permit vehiculelor să se avertizeze reciproc, în mod direct (de exemplu, în caz de frânare de urgență) sau prin intermediul infrastructurii (de exemplu, pentru a semnaliza apropierea unor lucrări rutiere).