Ministerul Transporturilor a fost anul trecut instituţia cu cea mai mare neexecuţie a bugetului – 3 miliarde de lei nefolosiţi în 2015, a susținut Dragoş Pâslaru, consilier al primului ministru, la colocviul „Creşterea economică potenţială”.
Bugetul consolidat a încheiat anul 2015 cu un deficit de 1,47% din PIB (10 mld. lei). Până a se ajunge aici însă, statul a cheltuit în ultima lună din an 2,2% din PIB (15 mld. lei) peste veniturile din decembrie, trecând, astfel, de la un excedent de 0,7% din PIB (5,2 mld. lei) la un deficit de 10 miliarde de lei. Excedentul la 11 luni a fost obţinut, în bună măsură, prin neexecutarea cheltuielilor de investiţii. La 11 luni, cheltuielile totale de investiţii erau de doar 26 miliarde de lei, faţă de un program anual de 45 mld. lei. Pe ultima lună s-a mai recuperat ceva, dar important este pe ce s-au cheltuit banii, notează ZF.
Conform lui Dragoş Pâslaru, Ministerul Transporturilor, care gestioneză fondurile pentru infrastructură, nu a cheltuit anul trecut 3 miliarde de lei din fondurile alocate. Acest lucru înseamnă un sfert din bugetul alocat iniţial.
„Nu există (în administraţie – n.red.) niciun fel de gândire privind secvenţialitatea proiectelor”, a explicat Pâslaru.
„Ne-am concentrat foarte mult pe unde să treacă autostrada sau calea ferată şi nu ne-am gândit la secvenţinalitate – cine, când cum, care sunt paşii. Gândim pe zece ani un proiect dar nu-l gândim pe stadii de execuţie, de construcţie, de finanţare”, a adăugat acesta.
„Problema nu este de finanţare. BEI ne dă 6 mld. euro pentru infrastructură cu dobândă aproape de zero. (…) Mergem aşa din ignoranţă şi pentru că nu există nicio presiune de jos în sus care să determine mai multă coerenţă. România este o ţară uşor de cumpărat cu pâine şi circ”, a arătat Pâslaru.
Pâslaru mai spune că 30% din bugetul total al statului „sunt bani daţi aiurea”.
„În Botoşani, hârtia igienică (cumpărată de instituţii – n.red.) este de 30 de ori mai scumpă decât în Bucureşti. Aceasta este risipa banului public”, a conchis acesta.