„Internetul mobil de bandă largă a continuat să înregistreze un ritm de creștere susținut în România în prima jumătate a anului 2015, conexiunile de acest tip atingând valoarea de 12,7 milioane, cu 2,3 milioane mai mult față de mijlocul anului 2014, conform celor mai recente date statistice prelucrate de ANCOM. Deși previzionată, creșterea anuală cu peste 400% a conexiunilor prin care s-a accesat internetul prin tehnologie 4G, cel puțin o dată în ultimele 6 luni, este remarcabilă – de la 253 de mii la sfârșitul primului semestru al anului trecut la peste 1,3 milioane, la mijlocul acestui an”, a declarat directorul executiv ANCOM, Eduard Lovin, în cadrul celei de-a XII-a ediții a Galei Comunicații Mobile.
În prima parte a acestui an, în România existau 12,7 milioane de conexiuni de bandă largă (EDGE, CDMA, EV-DO, 3G, 4G), în creștere anuală cu 22%. Dintre acestea, 7,4 milioane erau pe bază de abonament și 5,3 pe bază de cartele preplătite. Majoritatea covârșitoare a celor 2,3 milioane de noi conexiuni de internet mobil de bandă largă (2 milioane) sunt conexiuni pe bază de abonament, doar 0,3 milioane de noi conexiuni fiind furnizate pe bază de cartele preplătite.
Odată cu creșterea numărului de conexiuni crește și rata de penetrare a internetului de mare viteză, ajungând la 64,2 la 100 locuitori, cu 12 puncte procentuale mai mare față de aceeași perioadă a anului trecut. Prin intermediul conexiunilor mobile, utilizatorii români au efectuat în semestrul I 2015 un trafic de 38,4 mii de TB, în creștere cu 87% față de aceeași perioadă a anului 2014. Practic, dacă se compară cele două perioade, traficul mediu lunar pe conexiune a crescut de la 0,24 GB la 0,39 GB, ceea ce denotă o intensificare a utilizării serviciilor de internet mobil.
Creșteri s-au înregistrat și în sectorul telefoniei mobile, atât la nivelul numărului de utilizatori activi, care a atins valoarea de 22,7 milioane (+1,8% față de mijlocul lui 2014), cât și la nivelul traficului de voce sau SMS-uri. De asemenea, se observă o reorientare a utilizatorilor către serviciile pe bază de abonament lunar, în detrimentul serviciilor preplătite, numărul de utilizatori de servicii de telefonie mobilă pe bază de abonament înregistrând o creștere anuală de 7,8%, până la 10,1 milioane, în timp ce numărul cartelelor preplătite active a scăzut cu 2,5%, până la 12,6 milioane.
Utilizatorii au continuat să ”apeleze” intensiv la serviciile de voce mobilă astfel că traficul realizat în prima parte a anului 2015 a crescut cu 3,4% față de semestrul I 2014, până la 34,4 miliarde minute. Această creștere se datorează traficului efectuat către alte rețele de telefonie mobilă, care a crescut cu 68%, până la 6,6 miliarde minute, precum și creșterii traficului către reţele internaţionale şi cu transmisie prin satelit cu 73%, până la 1,6 miliarde minute. În schimb, datele raportate de furnizori arată că numărul de minute vorbite în aceeaşi rețea scade cu 8,2%, până la 25 miliarde minute, în prima parte a acestui an față de aceeași perioadă a anului anterior. Traficul către rețelele fixe stagnează la 1,1 miliarde minute.
Pentru prima dată, în semestrul I 2015 traficul de voce realizat de utilizatorii pe bază de abonament a depășit traficul realizat prin intermediul cartelelor preplătite, ajungând la o pondere de 53% în total. 41% din trafic a fost realizat de abonaţii persoane fizice, 12% de abonaţii persoane juridice, iar 47% de către utilizatorii pe bază de cartele preplătite.
În cazul mesajelor SMS, în prima parte a anului 2015 au fost trimise peste 10 miliarde de astfel de mesaje, cu 3,6% mai multe faţă de semestrul I al anului 2014.
Durata medie a unui apel a crescut la 2 minute şi 40 de secunde în semestrul I 2015, iar traficul de voce mediu lunar realizat de un utilizator activ a fost de 4 ore şi 11 de minute, cu 6 minute mai mult decât cel înregistrat în semestrul I 2014. De asemenea, un utilizator a transmis în medie 73 de mesaje SMS pe lună.
În ceea ce privește serviciile de roaming, traficul de voce s-a dublat față de aceeași perioadă a anului trecut, ajungând la 498 milioane de minute, cea mai mare creștere anuală înregistrându-se în cazul apelurilor efectuate (+156%, până la 166 milioane minute). Apelurile primite au însumat 333 milioane minute, în creștere cu 89% față de aceeași perioadă a anului trecut. Duratele medii ale apelurilor efectuate și primite au înregistrat creșteri substanțiale, astfel că durata medie a unui apel efectuat a crescut la 3 minute și 5 secunde de la 1 minut şi 58 de secunde, iar durata medie a unui apel primit a crescut cu peste 1 minut, atingând 3 minute și 59 de secunde. În prima parte a acestui an au fost transmise 61 de milioane de mesaje SMS în roaming.
Autoritatea Naţională pentru Administrare şi Reglementare în Comunicaţii (ANCOM) este instituţia care protejează interesele utilizatorilor de comunicaţii din România, prin promovarea concurenţei pe piaţa de comunicaţii, administrarea resurselor limitate, încurajarea investiţiilor eficiente în infrastructură şi a inovaţiei. Pentru mai multe detalii despre activitatea ANCOM vizitaţi www.ancom.org.ro, www.portabilitate.ro şi www.veritel.ro. Pentru a testa și monitoriza calitatea serviciului de internet, accesați www.netograf.ro.